Pinsamt


Vissa människor har underliga drifter.
På startsidan till blogg.se kan man se vilka bloggar som är mest aktiva, vilka som är mest lästa etc. Ibland går jag in på slumpmässigt vald blogg bara för att kolla läget, vad det är som är så intressant att tusentals människor känner sig manade att läsa. Jag har nog aldrig stött på något läsvärt. Men roligt är det ändå! När jag känner för det brukar jag kommentera och spela överlägsen och glassa i att jag kan stava rätt osv. Ibland hettar det till, som när en ganska stor bloggerska stolt lade upp sina betyg hon fick nu när hon gick ur nian. Hon höll ett jämnt snitt av G, förutom sitt IG i teknik och, om jag inte minns fel, sitt saftiga VG i syslöjd som hon lyckats scorea till sig. Trumfkortet liksom. Folk i hundratal beundrade hennes fina betyg och skrev saker som "Du kommer bli nåt stort nån dag!". Jag skrev att hon kommer nå långt på det där VG:t i slöjd, att det nog blir juristlinjen nästa. Eftersom jag aldrig kommenterar anonymt fick jag snart ett ilsket svar från begåvningsreserven. Hon tyckte väl att jag regnade på hennes parad och frågade vad jag egentligen menade med min kommentar. Jag lät henne suga på den karamellen själv.
Det roligaste med läsarkåta bloggare är att de är så genomskinliga i sin desperation. De MÅSTE ha kommentarer. De hade dödat sina egna mödrar för kommentarer. De är fantastiska på att lyckas filtrera fram kommentarsämnen ur de torraste inläggen. Det här läste jag för en stund sedan, det är Tobias från Kiruna som satt på sig författarhatten och skrivit om sin dag:

"Detta bestod min frukost/lunch av idag. Orkade inte laga något så det fick bli något lätt och enkelt :P
2 stycken Yoggi, 2 skinksmörgåsar och ett glas mjölk! :D
Riktigt smarrigt :D

Vad åt ni till Lunch?"

Tobias har alltså 55 olika ladies som känner att de måste kommentera detta brännheta inlägg. Andra dagar har han en osläcklig törst efter kunskapen om vad folk gör när de har godissug. Eller vad det är för väder där läsarna befinner sig. TOBIAS MÅSTE FÅ VETA, FÖR GUDS SKULL. Han är så angelägen om att få veta allt om läsarna. Jag tänker att Tobias tänker göra en levnadstecking över varje läsare. I sin lilla kammare i Kiruna sitter han med gåspennan i högsta hugg och verkligen suger på allas kommentarer. Tobias kan inte gå vidare med sitt liv innan han vet vad alla, även du och jag, ska göra ikväll. Tobias är inte den enda som kör den approachen. Att avsluta varje inlägg med en tråkig fråga som man absolut inte vill ha svar på verkar vara normen i bloggvärlden. Och för att få läsare bombarderar man alla bloggar på samma domän med ett "Hej, hur mår du idag?:)" samt länk till sin egen blogg. De har till och med varit här och nosat men erfarenhet har lärt mig att hysa misstänksamhet mot omotiverat trevliga kommentarer.
Jag vet inte riktigt vart jag vill komma med det här. Min pojkvän säger att jag är en elitist. Jag vill bara ha något bra att läsa ju. Några gånger har jag blivit anklagad för skev självbild men det väger minus mot vad Sveriges blogg"elit" verkar tycka om sig själva.
 
Tobias och alla ni andra, kan ni se er själva i spegeln utan att börja gråta? Inser ni inte att ni är sämst?



Kommentarer
Postat av: A

Bra skrivet. Och jag håller med om att det är förvånansvärt vilka bloggar som ligger på "Mest lästa-listan".

Fast, fan, nu kom jag på att jag avslutat en del inlägg med en fråga. :D

Men mina frågor brukar jag rikta till de, få, läsare jag har, inte för att locka någon ny till bloggen.

Det skrämmande med alla "jag-är-15-och-blond-och-världens-största-bloggare-och-jag-festar-och-shoppar-som-om-jag-var-30-och-skitrik-och-alla-andra-är-dumma-i-huvudet"-bloggar är att de har så många läsare som ser upp till dem, alternativt skriver vidrigt elaka kommentarer till dem. En vacker dag slår de ju i backen - landar i verkligheten. Hoppas det finns några föräldrar där som tar hand om dem då.

2009-08-27 @ 13:27:42
URL: http://minsoffa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0